zondag 13 maart 2016

365 days of being 50 - week 1

De eerste week zit erop. Naast het tekenen zelf, schreef ik ook over de processen die me opvallen. En geloof me, aan schrijfonderwerpen geen gebrek. Wat er zoal voorbij kwam:

Eigenlijk gelden voor mijn schetsboek dezelfde regels als voor mijn dagboek. Of ik nu schrijf of teken... het is altijd een ruwe versie, een momentopname. Zolang ik me dat steeds maar weer realiseer, blijft de drempel om het iedere dag weer te proberen laag.

Daarnaast zijn zowel mijn dagboek als schetsboek zeer persoonlijk voorwerpen. En hoewel ik tekeningen deel, laat ik lang niet altijd heel de pagina zien of het voltooide werkstuk. De onderstaande foto is daar een voorbeeld van.

Beschikbaarheid is ook een onderwerp dat voorbij kwam. Hoe vaak heb je niet zin om iets te schrijven of te tekenen en dan heb je net niet de juiste spullen bij de hand? Ik heb ervoor gekozen om mijn schetsboek en dagboek in een map bij elkaar te doen. Tekenen doe ik op dit moment met een zwarte vulpen. Zo hoef ik dus maar weinig mee te nemen en leg ik de lat ook laag voor mezelf. Met een pen kan ik tekenen, een vlak kleuren en arceren. Meer dan genoeg voor nu.

De uitdaging zat deze week in buitenshuis iets maken. Zo tekende ik in de het restaurant van de Hema, maar ook in mijn auto toen ik wat tijd tussen twee afspraken te overbruggen had. In de auto was geen probleem. Lekker een muziekje aan en gaan. De Hema kan erg spannend zijn. Het schrijven daar vind ik heerlijk, maar tekenen is op de een of andere manier toch spannender. Nu heb ik de mazzel dat mijn pleegkinderen langzame eters zijn, dus terwijl zij nog bezig waren met hun lunch deed ik een schetspoging. Ze zaten vol bewondering te kijken en gingen kijken waar ze wat zagen. Geen oordeel, alleen maar kijken. Wauw! Op die manier wil ik nog wel vaker op lokatie tekenen.

Wat ik de rest van de week maakte, vind je op Flickr.


Geen opmerkingen: